Syfte
Syftet med den grafiska profilen är att ge medlemmar, intressenter och omvärld en enhetlig bild av Karlskoga Simförening för att stärka dess varumärke.
Målgrupper och användningsområden
Denna grafiska profil ska följas av alla anställda och ideellt engagerade inom organisationen.
Den grafiska profilen ska följas vid framtagande av allt informationsmaterial och alla dokument som framställs inom organisationen.
Benämning
Organisationens officiella namn är Karlskoga Simförening.
Förkortningen Karlskoga SF får användas i icke officiella sammanhang.
Förkortningen KSF bör undvikas då den inte är vedertagen inom vår idrott.
Karlskoga Simförening har tilldelats förkortningen KARLSKO_SF av Svenska Simförbundet för att användas i samband med tävling och resultatstatistik.
Logotyp
Här finns kompletterande information om Karlskoga Simförenings logotyp >>>
Logotypen ska finnas med på allt informationsmaterial som distribueras både externt och internt.
Logotypen ska följa de riktlinjer som finns i ovanstående dokument.
Logotypen ska normalt vänsterställas och placeras i huvudet på dokumentet.¨
Sponsorlogotyper
I informationsmaterial, både externt och internt, kan med fördel våra huvudsponsorer marknadsföras genom deras logotyp. Logotyperna ska högerställas och placeras i dokumentets huvud. Sponsorernas logotyper ska skilja sig i storlek från vår logotyp för att tydliggöra vem avsändaren är. Texten "Våra huvudsponsorer" ska vara placerad ovan logotyperna.
I arkivhandlingar såsom protokoll, bokföring etc skall inte det finnas några sponsorlogotyper.
Arrangemangslogotyper
Arrangenamangslogotyper såsom tävlingar och Luciadopp ska alltid vara underordnande Karlskoga Simförenings logotyp. Arrangemangslogotyper får aldrig vara fristående utan ska alltid publiceras tillsammans med Karlskoga Simförenings logotyp.
Färger
Karlskoga Simförenings officiella färg är blå.
RGB: 23 23 150
PMS: Reflex Blue
Hex triplet: #171796
NCS: S3560-R80B
Web safe color: Blue #00FFFF
Typsnitt
I första hand ska alltid typsnittet Arial användas i alla förekommande sammanhang.
Textstorlekarna ska användas på vanliga A4-textdokument. Vid större eller mindre dokument bör textstorleken anpassas för bästa läsbarhet.
Huvudrubriker: Arial, 20 ppt, fet
Mellanrubriker: Arial, 12 ppt, fet
Små rubriker: Arial, 10 ppt
Löpande text: Arial, 9 ppt
På webben ska Font-family Arial, Verdana användas för både rubriker och löpande text.
I PowerPoint-presentationer och andra sammanhang där text och bild ska presenteras digitalt, bör följande typsnitt och storlekar användas:
Huvudrubriker: Arial, 30 ppt, fet
Underrubriker: Arial, 16 ppt, fet
Övrig text: Arial, 14 ppt
Löpande text och andra större mängder text bör alltid skrivas i svart. För rubriker, bildtexter och liknande kan organisationens färg användas. Även om ett tilltalande grafiskt utseende bör eftersträvas skall utgångspunkten alltid vara att god läsbarhet är högst prioriterat.
Tryckmaterial
På brevpapper, informationsblad, worddokument och liknande ska logotypen vara placerad i övre vänstra hörnet.
Ort och datum ska finnas längst upp till höger på första sidan.
Avsändarinformation ska finnas i sidfoten.